سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابن جریر طبرى در تاریخ خود از عبد الرحمن پسر ابى لیلى فقیه روایت کرده است ، و عبد الرحمن از آنان بود که با پسر اشعث براى جنگ با حجاج برون شد . عبد الرحمن در جمله سخنان خود در برانگیختن مردم به جهاد گفت : روزى که با مردم شام دیدار کردیم ، شنیدم على ( ع ) مى‏فرمود : ] اى مؤمنان آن که بیند ستمى مى‏رانند یا مردم را به منکرى مى‏خوانند و او به دل خود آن را نپسندد ، سالم مانده و گناه نورزیده ، و آن که آن را به زبان انکار کرد ، مزد یافت و از آن که به دل انکار کرد برتر است ، و آن که با شمشیر به انکار برخاست تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد ، او کسى است که راه رستگارى را یافت و بر آن ایستاد ، و نور یقین در دلش تافت . [نهج البلاغه]
··· OSTAFA\/\/ ···
ولنتاین و سپندارمذگان
  • نویسنده : مصطفی:: 86/11/26:: 12:8 عصر
  • ولنتاین و سپندارمذگان مبارک

    ولنتاین چیست؟


    در مورد ولنتاین چندین روایت وجود دارد که دوتا از آن‌ها عبارتند‌از:

    در روم باستان هرساله جشنی برگزار می‌شد که در این روز نام تمام دختران آن شهر را بر روی تکه‌های کاغذی می‌نوشتند و تمام اسم‌ها را در ظرفی می‌ریختند و هر پسر یکی از آن کاغذها را بر می‌داشت که حاوی اسم یکی از دختران شهر بود. (همان کاری که در ازدواج‌های دانشجوئی انجام می‌شود!) و آن پسر و دختر برای یک سال با هم دوست می‌شدند.
    (البته کسی از تقلب‌هایی که در عهد باستان انجام می‌شد خبر ندارد شاید در آن زمان نیز آقازاده‌هایی وجود داشتند که سعی می‌کردند با تقلب و اعمال نفوذ در این مراسم دخترهای زیباتر را نصیب خود کنند.)

    در سده‌ی سوم میلادی (برابر با آغاز شاهنشاهی ساسانی در ایران)، در روم باستان فرمانروایی بوده است به‌نام کلودیوس دوم. کلودیوس باورهای شگفتی داشته است. برای نمونه: سربازی خوب خواهد جنگید که زن نگرفته باشد. از این رو زناشویی را برای سربازان امپراتوری روم منع می‌کرد. به فرمان کلودیوس کسی اجازه‌ی یاری به زناشویی سربازان را نداشت. ولی کشیشی به نام ولنتیوس (ولنتاین)، پنهانی عقد سربازان رومی را با دختران دلخواهشان جاری می‌کرد. کلودیوس دوم از این رخداد آگاه می‌شود و دستور می‌دهد که ولنتاین را به زندان بیندازند. ولنتاین در زندان دلداده‌ی دختر زندانبان می‌شود و سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد دلدادگان، با دلی عاشق در 14 فوریه سال 269 میلادی به‌دار آویخته می‌شود. بنابراین او را به نام فدایی راه عشق می‌دانند و از آن زمان تاریخ اعدام ولنتاین نمادی برای عشق شد!

    ولی کمتر کسی است که بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه سده پس از میلاد، بلکه از بیست سده پیش از میلاد، روزی به نام روز عشق بوده است!
    شنیدنی است بدانید که این روز برابر است با 29 بهمن، یا تنها 3 روز پس از ولنتاین! این روز «سپندار مذگان» یا «اسفندار مذگان» نام داشته است. فلسفه‌ی بزرگداشت این روز با نام «روز عشق» به این‌گونه بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز می‌شمردند و افزون بر این‌که ماه‌ها نام داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. مثلا روز پنجم هر ماه «سپندار مذ» بوده است. سپندار مذ نام ملّی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی و گذشت به همه عشق می‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌دهد. از این‌رو در فرهنگ باستان «اسپندار مذگان» را نماد عشق می‌پنداشتند. در هر ماه، یک بار نام روز و ماه یکی می‌شده است که در همان روز جشنی به فراخور نام آن روزو ماه برپا می‌داشتند. از آن‌جایی که روز پنجم هر ماه «سپندار مذ» («اسفندار مذ») نام داشت و ماه دوازدهم سال هم «اسفندار مذ» نام داشت، در پنجمین روز ماه دوازدهم جشنی با همین نام می‌گرفتند.
    سپندار مذگان جشن زمین و گرامی‌داشت عشق است. در این روز زنان به شوهران خود با مهر ارمغان می‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آن‌ها ارمغان داده و از آن‌ها فرمانبرداری می‌کردند.

    چرا سپندار مذگان در 29 بهمن می‌باشد و روز پنجم اسفند ماه نیست؟
    زیرا در گذشته ایرانیان 12 ماه 30 روزه داشتند و 5 روز را نیز افزون بر آن 12 ماه در سال‌نمای خود داشته‌اند (365 روز سال). بنابراین روز پنجم اسفند (سپندار مذگان)، همان روز 335 سال یا 29 بهمن در سال‌نمای کنونی ایرانیان است.

    منبع: آتشکده - بردیانیوز

    Printable PDF


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    مشکل فنی 360
  • نویسنده : مصطفی:: 86/10/18:: 12:43 صبح
  • دوست عزیزم سلام

    یاهو درحال انتقال سرویس‏های متفاوت خود از جمله 360 به یک پروفایل جدید و واحد می‏باشد. و به زودی 360 حذف و در قالب جدید فعالیت خود را مجدد با امکانات جدیدتر شروع می‏کند.
    در همین راستا سرویس 360 یاهو با مشکلاتی مواجد گردیده است. ازجمله در 360 من؛ کامنت‏ها، مسیج‏ها و ... شما به دستم نمی‏رسد و فقط عنوان آن به پست‏الکترونیکی‏ام ارسال می‏شود.

    برهمین اساس تصمیم گرفتم این مطلب را در بلاگم قرار دهم تا تو دوست عزیز با کلیک کردن روی «نظر دیگران» در پایین همین مطلب بتوانی برایم کامنت و یا در همین قسمت با انتخاب قسمت خصوصی برایم مسیج بگذارید.

    شاد باشید و برقرار
    OSTAFA\/\/


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    من رفتمو 1به1 تعطیل شد!!!
  • نویسنده : مصطفی:: 86/10/11:: 10:47 صبح
  • تنهاترین تنها شوم، باز هم خدا رو دارم

    گاهی روزها دست اتفاق را می‌گیرم تا نیفتد...
    گاهی شبها بالشم را پر از کلم‌های شاعرانه می‌کنم تا خواب تو را ببینم و عشق تو را تفسیر کنم...
    و صبحگاه که از خواب بیدار می‌شوم جای پای بَرفیت روی گل‌های فرش اتاقم راه می‌روند...
    وگاهی گریه‌هایم رد پای دلتنگی‌هایت را دنبال می‌کنند و در رویاهای شبانه باز هم به دیدار حضور تو می‌رسند...


    وصال عاشقان
    به امید روزی که تمام دلتنگی‌ها، تمام دوری‌ها تبدیل به ...

    این بلاگ تعطیل شد. شاید برای همیشه، و شاید روزی دوباره دستی به سر رو روش بکشم و ...


    مواظب خودتون باشین، دوستارتون OSTAFA\/\/

    دریافت موسیقی: WMA 64Kbps - MP3 128Kbps


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
     Atom 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 145600
    بازدید امروز : 13
    بازدید دیروز : 6
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    متفرقه[10] . موسیقی[8] . شعر و شاعری[5] . محسن[2] . chavoshi[2] . mohsen[2] . moteassefam . music . piano . zaboon . zakhm . انتخابات . انقلاب . ایران . پیانو . جمهور . چاوشی . چاووشی . دلم گرفته . رئیس . رنگی . رییس . زبون . زخم . مخملی . عاشقونه . گلی . متاسفم .
    ............. بایگانی.............
    محسن چاوشی
    امیر ارجینی
    علی لهراسبی
    علی اصحابی
    نوشته‌های سال 1385
    زمستان 1386
    تابستان 1386
    بهار 1386
    بهار 1388

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره خودم ..........
    ···   OSTAFA\/\/   ···
    مصطفی
    باشه یه فرصت دیگه می‌گم

    .......... لوگوی خودم ........
    ···   OSTAFA\/\/   ···
    .......لوگوی دوستان ........


    ............آوای آشنا............

    ............. اشتراک.............